Mijn nieuwste film, Afrikaanse Bruid, is in de bioscoop te zien vanaf 25 maart a.s. Ik denk wel dat je kan zeggen dat de film controversieel is en heftige reacties zal opleveren. Dus komt allen. https://vimeo.com/377532059
documentaires
door Roy Dames
Mijn nieuwste film, Afrikaanse Bruid, is in de bioscoop te zien vanaf 25 maart a.s. Ik denk wel dat je kan zeggen dat de film controversieel is en heftige reacties zal opleveren. Dus komt allen. https://vimeo.com/377532059
door Roy Dames
Gisterenavond loop ik langs de kranten in de supermarkt in de Bijlmer. En van wie zie ik een grote foto op de voorpagina van het AD? Igor!!!! Igor Malitsky, de man die ik al 5 jaar volg met de camera. Ik heb hem afgelopen maandag al in het NOS journaal gezien in het item over ’75 jaar Auschwitz bevrijd’. Igor, 96 jaar. De grote hongersnood in de dertiger jaren in de Oost Oekraïne overleeft. In de Tweede Wereldoorlog opgepakt. Naar Theresienstadt getransporteerd, daarna Auschwitz I, Auschwitz Birkenau. Naar Mauthausen getransporteerd en tenslotte uit ontsnapt. Meteen daarna door het Sovjetleger gerekruteerd. Overgebracht naar het Japanse front. Daar gevochten. Moet je je voorstellen, eerst een paar jaar de meest verschrikkelijke concentratiekampen overleefd, en dan meteen knokken tegen de Japanners…. Aan het einde van de oorlog terug naar de Oekraïne, professor in de techniek geworden, les gegeven aan de universiteit. En nu geeft hij voorlichting aan iedereen die het wil horen, dat ‘iedereen gelijk is’. Maar wel, tot voor kort, dagelijks twee keer vijf trappen op en neer naar zijn kleine, oude flatje in onvervalste sovjetstijl. Want ook Igor moet boodschappen doen. Nu heeft Igor een betere flat. En gelukkig op de begane grond. De film over Igor wil ik, samen met journalist Peter Tivikov en natuurlijk Igor, dit jaar graag afmaken. Het levensverhaal van Igor Malitsky.
En voor mijn Oekraïnse vrienden een vertaling in het Russisch:
Игорь Малицкий на первой полосе AD и в новостях NOS.
Вчера вечером я прошёл мимо газет в супермаркете в Байлмере. И от кого я вижу большое фото на первой странице AD? Игорь !!!! Игорь Малицкий, человек, за которым я слежу с камерой уже 5 лет. Я видел его в новостях NOS в прошлый понедельник в статье о «75 лет освобождения Освенцима». Игорь, 96 лет. Великий голод в тридцатые годы на востоке Украины сохраняется. Подобраны во время Второй мировой войны. Транспортируется в Терезиенштадт, затем Освенцим I, Освенцим Биркенау. Транспортировали в Маутхаузен и наконец сбежали. Сразу после этого был завербован советской армией. Переведен на японский фронт. Воевал там. Представьте себе, сначала выжить в самых ужасных концентрационных лагерях в течение нескольких лет, а затем сразу же сражаться с японцами … По окончании войны вернулся на Украину, стал профессором технологии, преподавал в университете. И теперь он дает информацию всем, кто хочет услышать, что «все равны». Но до недавнего времени два раза в день поднимались и спускались по двум лестничным пролетам в его небольшую, старинную квартиру в советском стиле. Потому что Игорь тоже должен ходить по магазинам. Теперь у Игоря квартира получше. И, к счастью, на первом этаже. Я хотел бы закончить фильм об Игоре в этом году вместе с журналистом Петром Тивиковым и, конечно, Игорем. История жизни Игоря Малицкого.
door Roy Dames
Er gebeurt weer veel. De film over Rob Scholten, de première is op het Nederlands Filmfestival, daarna op televisie. Daarna de serie over ’25 jaar Foute Vrienden’, een epos over meer dan 25 jaar over ‘de gabbers uit Amsterdam Oost’. Ook hoop ik, samen met Arnold Jan Scheer, dit jaar de film ‘Hart van Amsterdam’, af te maken. Het gaat over de oorsprong van de georganiseerde criminaliteit. De film komt in de bioscoop. We zoeken nog geld en overwegen sterk een crowdfund-actie te ondernemen. Dan volg ik al 20 jaar ofzo een vluchtelingenfamilie in Georgië, en de 94-jarige Igor uit de Oekraïne. Beide films hebben nog geen omroep, maar die wil ik ook zo snel mogelijk afmaken. En dan nog lange documentaire, als kers op de taart. Dat vertel ik later nog wel. Had daar een omroep voor een paar jaar geleden, maar moest herschrijven. En daar had ik geen tijd voor.
En we zijn bezig aan de voorbereiding van een film, serie over ‘Oorlog en Vrede’. Met drie mensen ondernemen we een motorrit van Den Haag naar Koerdistan en via Rusland weer terug. We bezoeken de voormalige-en hedendaagse slagvelden. De hoofdpersonen, de motorrijders, zijn allemaal getekend door hun eigen oorlogservaringen. Op hun manier. Charles Petrie, ex-VN vredes-onderhandelaar, aanwezig o.a. bij de massamoord in Rwanda. 32 van zijn medewerkers werden vermoord. Op aanwijzing van het VN-hoofd ter plaatse. Een Hutu. Charles nam jaren later ontslag bij de VN. Hij kon het niet met zijn geweten verenigen dat zijn vroegere baas in Rwanda op de loonlijst van de VN bleef staan. En nu in Parijs woont. Niels Roelen, een Afghanistan veteraan. Hij kon zich niet verenigen met het beeld wat de Nederlandse regering gaf aan de situatie in Afghanistan. En tenslotte Claire Felicie, fotografe van militairen in oorlogsgebieden en veteranen. Iemand die geloofd in ‘het goede van de mens’. In de kans op ‘vrede’. We willen de tocht dit jaar nog doen. Natuurlijk zoeken we geld. Ik zal de omroepen etc. benaderen. Een tweede mogelijkheid is crowdfunding. Het is een project met een allesoverheersende gedachte, ‘Oorlog of Vrede’. Door het oog van deze drie mensen. En in gesprek met historici, getuigen, nabestaanden, politici. En ‘gewone mensen langs de weg’. Vaak de belangrijkste.
door Roy Dames
Er is veel gebeurt: de film over de razzia in de IJmond, ‘Oorlog tot in het graf’, is gerealiseerd en heeft 5 weken in bioscoop Cineworld in Beverwijk, gedraaid. De film zal de komende maanden filmischer en vollediger gemaakt worden, en tevens een korte 55 minuten televisie versie. Er zal een première van de Duitstalige versie in november a.s. in Merseburg, Duitsland plaatsvinden.
Afgelopen 17 juni is de film over de tbs-er Max, ‘Max, een leven in tbs’, uitgezonden door Vara/Bnn. Ik blijf Max volgen met de camera en ben van plan volgend jaar of later een nieuwe versie te realiseren.
De film ‘Het Hart van Amsterdam’. Een lange documentaire over ‘het ontstaan van de georganiseerde criminaliteit in Nederland (op de Wallen)’. De film zal volgend jaar in de bioscoop te zien zijn. Onduidelijk is of het ooit op televisie komt.
En dan mijn/onze (met Jos Driessen) film ‘Afrikaanse Bruid’. Een film over de relatie tussen de Belgische Gilbert en Keniaanse Hellen. Een rollercoaster-achtige relatie. Ook een confrontatie tussen de Westerse-en Afrikaanse cultuur. De première zal plaatsvinden op 28 september a.s. tijdens het Nederlands Filmfestival. Ik beschouw het zelf als één van mijn meest controversiële films. Heb het gefilmd, zoals ‘het gebeurde’. Dus hou je vast.
Mijn meest succesvolle film ‘Foute Vrienden’ uit 2010, zal een 3 delig vervolg krijgen met ’25 jaar Foute Vrienden’. Eind 2020 zal de serie uitgezonden worden in samenwerking met de NTR op NPO2.
Een ander succes, ook in de jaren een cultserie geworden, ‘De Willems Kantine’ zal in samenwerking van ‘RTV Rijnmond’ ook een vervolg krijgen.
En daarnaast zijn andere producties in ontwikkeling en draai-stadium. Films die ik gemaakt wil zien worden. Ik beloof mezelf mijn blog een beetje bij te houden, zodat iedere geïnteresseerde een beetje op de hoogte blijft van mijn filmprojecten.
door Roy Dames
Ik heb, ondanks dat mijn bezwaren door de bezwarencommissie van Beverwijk en Heemskerk erkend waren, toch een negatief antwoord gekregen van de gemeenten. Om maar van Velsen/IJmuiden niet te spreken, dat is helemaal bizar. Ik vind het allemaal zo ‘raar’ dat ik de publiciteit zoek. Vind dat het publiek er recht op heeft inzicht te krijgen hoe de gemeenten mijn-en mogelijk andere subsidieverzoeken behandeld hebben.
door Roy Dames
Gisterenavond viel mijn mond open van verbazing! Ik zag Frans van den Heerik, en ome Jaap aan tafel zitten van DWDD. In 2013 heb ik de serie ‘Boksen op Zuid’ gemaakt, over de sportschool ‘Boxing ’82’ voor de NPS. Op een draaidag wilde een Vice-ploeg, ze maakte een portret over mijn werkwijze, mee naar de sportschool. Opnames maken. Geen probleem. Naderhand heb ik Vice nog diverse voorstellen gedaan voor series over andere sportscholen. Nooit meer iets van gehoord. Tot gisterenavond. Zou dit jatwerk zijn? Denk het wel, een belletje of mailtje naar mij toe zou al ok zijn. Maar nee, nooit iets gehoord. En natuurlijk in DWDD en de serie van Viceland de ‘hekjesgrap’ van Jaap.
Hierbij de inhoud van mijn serie, producent was Interakt:
Boksen op Zuid is een vierdelige serie van elk 25 minuten over de sociaal economische problemen in Rotterdam-Zuid. Rotterdam-Zuid is qua omvang het grootste achterstandsgebied van Nederland. Sinds 2012 is het Nationaal Programma Rotterdam-Zuid van start gegaan. Met dit programma willen overheid, gemeente Rotterdam en partijen als woningcorporaties en schoolbesturen de forse achterstanden in onderwijs, woningen en werkgelegenheid in Rotterdam-Zuid aanpakken. Maar hoe ervaren de bewoners van Rotterdam-Zuid hun leven? Tegen welke problemen boksen de bewoners op? Wat is de werkelijke situatie?
Centraal staat Frans van den Heerik, eigenaar van boksschool Boxing ’82, een boksschool in de Afrikaanderwijk, één van de probleemwijken van Rotterdam-Zuid. Iedereen kom je tegen in Boxing ’82: blank, zwart, hoog en laag opgeleid, jong en oud. De boksschool is Rotterdam-Zuid in het klein. In deel 1 staat de 80-jarige Katendrechter Jaap centraal, een fanatieke bokser die soms van een stemmetje in zijn hoofd zijn kop tegen een lantaarnpaal moet rammen. In deel 2 volgt Hasan een opleiding tot aardrijkskundeleraar. In deel 3 de Marokkaanse puber Jalal die droomt van een bokscarrière. En tenslotte in deel 4 de climax: het boksgala in Boxing ’82 waarin alle hoofdpersonen te zien zijn en Jalal zijn belangrijkste bokswedstrijd tot dan toe uitvecht. Zal hij het winnen?
door Roy Dames
In 1992 vluchten 250.000 etnisch Georgiërs uit de Georgische deelrepubliek Abchazië. Vele stierven tijdens de vlucht. Ze zochten vooral onderdak in Tbilisi, de hoofdstad van Georgië. Vele hotels, waarin tijdens de Sowjetperiode Russische toeristen en partijbonzen logeerden, stonden na de Georgische onafhankelijkheid leeg en verloederde snel. In één van die hotels vond de familie Gobejishili, die in de documentaire gevolgd wordt, onderdak. Het ‘Het Gulden Vlies’ hotel aan het meer van Tblisi. De familie bestaat uit: Rima (31), haar man Murmani (33) en zijn oude moeder (inmiddels overleden), Babushka (59, Rima’s moeder), Nodari (39, de neef van Babushka), Badri (35, de broer van Rima) en Maiko (10, dochter van Rima en Murmani). Ze zijn gevlucht uit Soechoemi, de hoofdstad van Abchazië. Rima was verpleegster en haar man boer. Ze woonden in een prachtig huis aan de Zwarte Zee kust. In een heerlijk klimaat. Kortom een goed leven. In het vluchtelingenhotel in Tbilisi daarentegen moeten ze het doen met een klein kamertje. En in de winter is het erg koud, het lekt tijdens de vele regens. De meeste mensen in het hotel komen uit hun straat in Soechoemi. In 1999 begon de maker te familie te volgen. In 2004 en 2013 keert hij terug. Hij zal dat in 2018 voor de laatste keer doen.
In de documentaire: In 1999 bezoekt de maker samen met Lydia Hoogstraaten en Hans Visser van de Pauluskerk de familie Gobejishvili in het zwaar verloederde hotel. Ze hebben bijna niks, een beetje geld om meel te kopen, brood te bakken. De mannen, Murmani, Nodari en Badri zijn illegaal een stukje grond voor het hotel gaan bebouwen. Tomaten, groente, later koeien. Alle vluchtelingen in het hotel krijgen wat geld van de Rotterdamse Pauluskerk voor aanschaf van lakens, olie. Louter om te overleven. De meeste mensen in het hotel kennen elkaar, komen uit dezelfde straat in Soechoemi. Dochter Maiko gaat elke dag naar school in Tbilisi, ze wil later ‘engels’ studeren. Omdat Maiko één van de weinige kinderen is in het hotel, wordt ze opgevoed door veel van haar vroegere buren uit Soechoemi. Veel vluchtelingen zijn nog getraumatiseerd door de etnische zuivering in hun vroegere geboortestad. De toenmalige president Shevardnadze doet weinig voor de vluchtelingen, ondanks zijn beloften.
Het is 2004. Maiko heeft haar droom, engels studeren, laten varen. Ze wil geld verdienen, een baan zoeken, maar dat lukt maar moeilijk. Ze zit veel thuis. Babushka heeft het stukje grond stiekem uitgebreid, ze er nu woont met Nodari. Murmani probeert wat geld te verdienen met zijn koeien. Er is meer groente, kippen en aardappelen die de mannen proberen te verhandelen. Wijn wordt geproduceerd voor eigen gebruik. Ze klagen dat de regering Saakasvjili niets voor hun doet. Hij heeft wel een groot paleis voor zichzelf en zijn Nederlandse vrouw Sandra neergezet.
In 2013 is Maiko getrouwd met Zura en heeft inmiddels 2 zoontjes: Giorgi (7), David (6). Maiko woont nu in een flatje in Tbilisi, ze werken allebei. Rima let ’s middags op de kinderen en de moeder van Murmani logeert ook regelmatig bij haar klein-kleinkinderen. Rima en Murmani leven momenteel van het inkomen van Maiko en Zura, en het stukje grond. In het hotel zijn in de loop der jaren veel kinderen geboren, overal hoor je ze spelen en ruzie maken. Veel kinderen van de oorspronkelijke vluchtelingen trouwen met met elkaar en blijven in het hotel wonen. Er zijn verkiezingen, de familie hoopt dat de corrupte president Saakasjvili afgezet wordt. De hele familie juicht bij de televisie als zijn opponent, Giorgi Margelasjvili, wint. Het geeft hoop voor de toekomst. Maar sinds de inval van het Russische leger in Georgië in 2008, zit de schrik er weer goed in. De hele familie eet elke dag in het huisje voor het hotel van Babushka. Met volop eigen geproduceerde wijn.
Dit jaar zal de maker weer de familie bezoeken. Maiko heeft een dochter erbij en de moeder van Murmani is inmiddels overleden. Babushka wordt erg oud, het zal met haar ook niet lang duren. Hoe moet het dan met de zwak begaafde Nodari? Er wordt in het hotel veel gedronken, veel ruzies en vechtpartijen zijn aan de orde van de dag. Iedereen is ouder geworden, het is Rima, Murmani en Babushka aan te zien.
Het is een film over vluchtelingen, die ondanks hun heimwee naar hun vroegere omgeving, een nieuw leven proberen op te zetten. Ze blijven bij elkaar, in het hotel. De meeste kinderen trouwen met elkaar in het hotel, enkele ‘vliegen uit’. Er is weinig veranderd in die 24 jaar dat ze ‘hun’ Abchazië hebben verlaten. Het hotel ziet er nog precies zo uit, ook dezelfde buren uit die vroegere straat in Soechoemi. Alleen zijn ze zelf veel ouder geworden. Een illusie armer, namelijk een goed bestaan in Tbilisi opbouwen. Ze hebben hun hoop gevestigd op hun kinderen en klein kinderen. Zoals Maiko?
door Roy Dames
Slachtoffers van loverboys verkeren vaak in een onbegrepen tweestrijd: tussen de liefde voor hun loverboy en de wetenschap dat ze worden gedwongen tot prostitutie. Roy Dames volgde enkele van deze meisjes in hun verwoede pogingen los te komen van hun loverboys. Anita de Wit staat centraal. Anita is zeer omstreden binnen de hulpverlening, ze zegt alles wat haar goeddunkt: ‘Ik wil en krijg toch geen subsidie en dat geeft me de vrijheid het op mijn manier te doen.’ Haar belangrijkste motivatie haalt ze uit de strijd van haar dochter. Anita’s ex-man heeft haar dochter seksueel misbruikt en sindsdien is het bergafwaarts met haar gegaan. De eeuwige tweestrijd van haar dochter met haar loverboys vormt Anita’s belangrijkste inspiratiebron voor haar strijd tegen gedwongen prostitutie.
Een documentaire-serie uit 2011.
door Roy Dames
Max, zat vanaf zijn 17de jaar in TBS. Op zijn 31ste kwam hij eruit. Hij heeft altijd zijn veroordeling ontkent. Vandaar dat hij 14 jaar vast zat, het werd elke 2 jaar verlengd. Vanwege zijn ontkenning is hij nooit behandeld. “Kon ook niet”, volgens Max, “want ik heb het niet gedaan”. Tijdens de laatste zitting in 2015, toen Max onvoorwaardelijk op vrije voeten kwam, werd door 2 psychologen tijdens de zitting verklaard dat Max ‘vrij van stoornissen is, zonder behandelijk’. 2 jaar later werd bij hem PTSS vastgesteld, en woont nu ‘ergens in Nederland’.
In de documentaire wordt Max vanaf 2012 gevolgd, veel via telefoongesprekken, op zittingen, en uiteindelijk zijn leven na zijn vrijlating in 2015. Met als centrale vraag, ‘wat voor invloed heeft de TBS-maatregel op Max, een TBS-cliënt, tijdens zijn behandeling en zijn leven daarna?’
De film wordt geproduceerd door Doxy, Janneke Doolaard en oplevering verwacht in de loop van dit jaar
door Roy Dames
Igor Malitski, 94 jaar, afkomstig uit Charkov, Oost Oekraïne en overlevende van Auschwitz. Voor het eerst ontmoet ik hem in Merseburg, nabij Leipzig in 2016. Er verschijnt een springlevende man, zijn ogen schitteren. Zijn borst vol met medailles. Ik beschouw hem als iemand die de hel heeft gezien, iemand van een andere planeet. Igor vertelt uitvoerig over het kampleven in Auschwitz 1 en over zijn ultieme drang te overleven. “Zonder die drang was je verloren, je kon het zo aan iemands ogen zien, die gingen naar binnen staan, dof”. En hij vertelt over zijn ‘kongsies’ met andere gevangenen: hoe te zorgen dat je achter in de rij stond bij het soep uitdelen, de beste soep zat immers onderin de ketel. Of om te zorgen dat je in de ziekenboeg terechtkwam, dat scheelde weer iets van de beestachtige behandeling. En natuurlijk vooral ‘niet opvallen’. Er was natuurlijk geen sprake van ‘liefde’. Hoogstens een schouderklopje van een kapo (een gevangene die een soort opzichter, voorman was voor een ploeg gevangenen). Hij vertelt dat de mens volledig was ontdaan van opsmuk, daar was niets meer van over, het maakte niets uit wat je vroeger voorstelde. De volledig naakte mens, overgeleverd aan de willekeur van anderen.
Begin januari 1945 werd Igor per trein getransporteerd naar Mauthausen, het gevreesde ‘doodskamp’. Op 2 februari 1945 was hij één van de ongeveer 500 Sowjet gevangenis die ontsnapten uit het kamp. Uiteindelijk hebben 11 daarvan, waaronder Igor, het einde van de oorlog gehaald.
Hij werd opgepikt door een Russische tank, ingelijfd in het Sowjet leger en naar het front met Japan gestuurd. Na de bevrijding heeft Igor nog 6 jaar in het Sovjetleger gediend. Hij ging daarna ’techniek’ studeren, en is leraar geworden aan een technische school in Charkov. De laatste jaren geeft hij advies aan de Oekraïnse artillerie aan het front met de Russisch gezinde separatisten en moedigt ze aan.
Igor: “Mijn leven is begonnen in de oorlog en eindigt in oorlog, de cirkel is rond”.
In de film zullen we, op het eerste gezicht, een oude, vermoeide man zien. In zijn flatje, op de hoogste verdieping, zonder lift. Zijn woning is een museum, overal oude foto’s, onderscheidingen aan de muur. Igor tuurt naar het computerscherm, het is zijn ‘lijntje’ naar de buitenwereld. Langzaam ontrafelt Igor zijn verleden, voor een deel ‘het verleden van de Oekraïne’, aan de kijker. We zien Igor zijn dagelijkse leven, met veel moeite de trap naar beneden voor boodschappen, naar de dokter. Igor met oude vrienden uit het kamp voorlichting geven over zijn oorlogsverleden aan studenten. Soldaten aan het front motiveren ‘vol te houden’. En fanatiek tot in de late avond met veteranen over de huidige politiek discussiëren.
Het is voor de buitenwereld een ‘oorlogsheld’, maar in zijn armoedige flatje ‘een oude eenzame man’.
Igor: “laten ze in plaats van mij onderscheidingen op te spelden, wat geld geven”.
Igor Malitski, 94 years old, from Charkov , East Ukraine and survivor from Auschwitz. For the first time I meet him in Merseburg near Leipzig in Germany in 2016. A energetic man appears, with sparkled eyes. His chest full of medals. I regard him as someone who has seen hell, someone from another planet. Igor talks extensively about the camp life in Auschwitz 1 and about his ultimate urge to survive. Igor: “Without that urge you were lost, you could see it in someone’s eyes, they went inside, dull”. He talks with other prisoners: how to make sure you were in line for the soup, the best soup was at the bottom of the kettle. Or to make sure you ended up in the ward. That saved something in the beastly treatment. And of course especially ‘not stand out’. There was no question of ‘love’. At most a pat on the back by a kapo (a prisoner who was a kind of overseer, foreman for a team of prisoners). Igor says that the human being was completely stripped of embellishment, there was nothing left, it did not matter what your status was before the war. The completely naked man, at the mercy of others.
Early January 1945 Igor was transported by train to Mauthausen, the most feared ‘death camp’. On February 2nd 1945, he was one of about 500 Soviet prisoners who escaped from the camp. In the end, 11 of them, including Igor, have reached the end of the war.
He was picked up by a Russian tank, incorporated into the Soviet army and sent to the front with Japan. After the liberation, Igor served for another 6 years in the Soviet army. He then went on to study ’technology’, and became a teacher at a technical school in Charkov. In recent years he gives advice to the Ukrainian artillery at the front with the Russian-minded separatists and encourages them.
Igor: “My life started in war and ends in war, the circle is complete”.
In the film we will see, at first glance, an old, tired man. In his apartment, on the top floor, without a lift. His house is a museum, old photographs everywhere, decorations on the wall. Igor peers at the computer screen, it is his ‘line’ to the outside world. Slowly Igor unravels to the viewer his past, a part is ‘history of the Ukraine’. We see Igor’s daily life, with a lot of difficulty going down the stairs for messages, to the doctor. Igor and his old camp friends give presentations about their war experiences to students. Igor motivate the soldiers at the front to ‘persevere’. And finally with veterans fanatically discussing current politics until late in the evening
Igor: “Instead of pining up awards, give some money”.
It is for the outside world a ‘war-hero’, but in his shabby flat ‘an old lonely man’……..
Ik hoop en verwacht de film begin 2019 op te kunnen leveren.
I hope and expect to deliver the film in early 2019.