Roy Dames (1953) is vanaf 1986 producent van documentaires. Na 1993 is hij ook als regisseur actief en sinds 2009 concentreert hij zich alleen op het regisseren van documentaires. Inmiddels heeft hij samengewerkt met bijna alle Nederlandse publieke omroepen, de commerciële zenders SBS6 en Net 5, maar ook met buitenlandse zenders als BBC, SDR (Duitsland), ORF (Oostenrijk).
Over de documentaires
Centraal in de documentaires Roy Dames staan sociale en maatschappelijke kwesties en zij worden gekenmerkt door een human interest-benadering. In zijn documentaires probeert hij datgene te laten zien wat normaliter niet getoond wordt. Daar slaagt hij vaak in door de soms lange periode waarin hij de hoofdpersonen volgt.
Zo wordt in de serie Op de drempel van het leven (2001), over het stervensproces van terminale patiënten, het sterven getoond van een verstandelijk gehandicapte vrouw. In Meiden van de Keileweg (2002) is een vrij-scène tussen klant en prostituée te zien.
In Foute Vrienden (2010), een film over vier criminele vrienden uit Amsterdam, zitten verschillende risicovolle scènes, zoals het stelen van een auto, maar ook het in razernij neerslaan van een pedofiel door één van de vier hoofdkarakters. Door de soms jarenlange opname-periode – voor Foute Vrienden bijvoorbeeld 16 jaar! – ontstaat er een vertrouwensband tussen Dames en z’n personages. Dat maakt dit soort unieke scène’s vaak mogelijk.
Een dergelijke, langdurige werkwijze gebruikte Dames ook voor zijn meest recente bioscoopdocumentaire Mocros (2011) waarin dezelfde jongens centraal staan als in de film Ik ben Mohammed (2005) en de serie Dossier Loverboy (2008). Dames beschouwt de documentaire Mijn geniale broer Harry als zijn meest persoonlijke werk: het is een film over de invloed van zijn – in 1974 overleden – broer Harry op Roy’s leven. Uiteindelijk komt de maker tot vragen als ‘wat is de zin van het leven/mijn leven’, ‘wat komt er na de dood?’ Momenteel is Dames een nieuwe documentaire serie aan het maken voor de NTR en een film is in voorbereiding voor BNN.
Over de fotografie
Vanaf zijn vroegste jeugd is Roy Dames gefascineerd door het medium fotografie. Ook hierbij richt hij zich op de documentaire fotografie. Dames fotografeert met zijn analoge Leica’s en sinds kort ook met een Mamiya (6×7), bij voorkeur in zwart-wit. Zijn foto’s worden met enige regelmaat afgedrukt in dag-en weekbladen.
In het kader van de documentaire serie Terug / Going Back (2007), over illegalen die vrijwillig terugkeren naar hun land van oorsprong, exposeerde Dames in 2009 in de Melkweg Galerie in Amsterdam foto’s van de vier belangrijkste karakters. Ook zijn foto-serie over slachtoffers van loverboys is in de Melkweg Galerie geëxposeerd. Beide exposities reisden door het land.